کد خبر: ۵۳۲۰۱۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۰۷ آذر ۱۴۰۲
نهادهای نظارتی ورود می‌کنند؟
سفرهای خارجی رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، از آن دست اتفاقات ناخوشایندی است که همیشه ورزش ایران را با چالش مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از کیهان: رؤسایی که اکثر قریب به اتفاق آنها تنها برچسب ریاست به آنها خورده و کمترین تخصص فنی را در رشته‌های تحت مدیریتشان دارند. نوسانات سنگین نرخ ارز در چند سال اخیر، شرایط را به گونه‌ای رقم زد که وزارت ورزش و جوانان صراحتا اعلام کرد، اعزام‌های برون مرزی باید تنها برای شرکت در مسابقات و اردوهای مهم صورت بگیرد و از حضور افراد اضافی و غیرضروری در ترکیب تیم‌ها اجتناب شود. حال این که چرا و در چنین موقعیتی که اولویت سفرهای بین‌المللی، فقط با ورزشکاران و کادر فنی است اما رؤسای فدراسیون‌ها جلوتر از همه چمدان به دست هستند، جای سؤال دارد!
 
یکی از رؤسایی که در چند وقت اخیر، انتقادهای زیادی درخصوص سفرهای متعدد خارجی او صورت گرفته، غلامرضا شعبانی بهار است. رئیس فدراسیون تیر و کمان که ورزشکاران آن در یک سال اخیر دستاوردی نداشتند و در بازی‌های آسیایی اخیر هم ناکام واقعی بودند. طبق آماری که منتشر شده، شعبانی بهار از اردیبهشت تا مهرماه امسال تنها چهار بار به بهانه حضور در تورنمنت‌های مختلف به چین سفر کرده است!
 
 واکنش خسروی‌وفا به سفرهای شعبانی بهار
عملکرد ضعیف کمانداران در بازی‌های آسیایی و رفتارهای غیرحرفه‌ای شعبانی بهار برای توجیه این اتفاق (اشک ریختن مقابل خبرنگاران)،آن قدر بازتاب منفی بدی داشت که حتی محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک هم به این موضوع واکنش نشان داد. او گفت: «صادقانه بگویم من از جانب برخی مسئولان فدراسیون‌ها که انگیزه سفر رفتن‌شان خیلی قوی‌تر است و مسئولیت خود را نمی‌پذیرند، عذرخواهی می‌کنم. باید ضعف‌های خود را بپذیریم و از مردم عذرخواهی کنیم.»
 
مورد عجیب دیگر، مربوط به فدراسیون تکواندو است. فدراسیونی که ‌هادی ساعی در راس آن است و انتظار می‌رود به واسطه سبقه و کارنامه درخشانی که در این عرصه دارد، قدری حرفه‌ای‌تر برخورد کند. پرافتخارترین المپین ایران در حالی کمتر از دو سال است، رئیس این فدراسیون شده که پای ثابت تمام سفرهای تیم‌های ملی تکواندو بوده است. او در شرایطی مدام از مشکلات مالی در فدراسیون تکواندو گلایه می‌کند که در این مدت حدود 15 سفر خارجی با تیم‌های ملی این رشته داشته است. تکواندو نیز به‌رغم این که جزء رشته‌های مدال‌آور و موفق ایران در میادین آسیایی و جهانی است اما سیر نزولی را در پیش گرفته و با حاشیه‌های بسیاری دست به‌گریبان است. ساعی امروز راهی انگلیس می‌شود تا در فینال رقابت‌های گرندپری منچستر حضور داشته باشد.
 
تازه‌ترین جنجال به وجود آمده بر سر اعزام‌های بی‌مورد و تفریحی رؤسای فدراسیون‌ها مربوط به شمشیربازی است. فدراسیونی که علیرضا پورسلمان رئیس آن است. او در مدت یک سال و نیمی که اداره این فدراسیون را به عهده گرفته، به سفرهای خارجی زیادی رفته است. از سفر به کویت و عراق و قزاقستان گرفته تا چین(دوبار) و اسپانیا و ایتالیا. سفرهای پشت سر هم، پورسلمان حالا مورد انتقاد خیلی‌ها از جمله اهالی شمشیربازی قرار گرفته است.
 
به خصوص این که به تازگی سندی هم از این فدراسیون بیرون آمده که معرف آنها برای گرفتن ویزای فرانسه است. تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر 16 آذر ماه باید در رقابت‌های گرندپریکس فرانسه شرکت کند و پورسلمان نام خود را هم برای گرفتن ویزای شینگن در این فهرست گنجانده است. رئیس فدراسیون شمشیربازی در واکنش به هجمه‌هایی که این روزها علیه‌اش صورت گرفته، گفته به فرانسه نمی‌رود.
 
این در حالی است که درخصوص حضور در اجلاس جهانی مصر هم اعلام کرده بود احتمالا به این سفر نمی‌رود اما دو روز پیش یکی از رسانه‌ها از سفر پنهانی او به مصر خبر داد! البته که باید گفت سفر او به مصر با هزینه و دعوت فدراسیون جهانی شمشیربازی بوده است.
 
 توجیه پورسلمان برای اعزام افراد غیرورزشی
 مورد جنجالی دیگر علیرضا پورسلمان، معرفی امین حکیم به سفارت فرانسه است. فردی که ربطی به تیم ملی سابر ندارد و اصلا شمشیرباز نیست. پورسلمان حکیم را به عنوان عضو افتخاری هیئت ‌رئیسه فدراسیون معرفی کرده و مدعی است این فرد به لحاظ مالی برای فدراسیون آورده داشته است. بنابراین با این توجیه او را در لیست این سفر گنجانده است. البته که رئیس فدراسیون شمشیربازی بعد از به وجود آمدن این حواشی، ادعا کرده حکیم اصلا برای گرفتن ویزا به سفارت فرانسه مراجعه نکرده است.
 
علیرضا پورسلمان در حالی تمام قد از حضورش در مسابقات و سایر سفرها دفاع می‌کند که اعلام کرده در سفرهای اروپایی آینده تیم ملی سابر، باز هم افراد غیر را برای گرفتن ویزای شینگن معرفی خواهد کرد و پاسخگوی این اقدام جنجالی‌اش هم خواهد بود!
 
این اما همه حاشیه‌های این روزهای رئیس فدراسیون شمشیربازی نیست. انتقاد دیگری که به او وارد است،حضور مسعود فتوحی به عنوان مربی در ترکیب تیم ملی سابر است. مسعود، برادر محمد فتوحی، یکی از اعضای تیم ملی سابر است و نسبت فامیلی هم با پورسلمان دارند. ضمن این که با یکدیگر همشهری (یزدی) هم هستند. او از سال گذشته تاکنون در بیشتر سفرها همراه سابریست‌ها بوده است. گفته می‌شود، پیش‌تر نام مسعود فتوحی به عنوان مربی در یکی از اعزام‌های تیم ملی بانوان به عنوان سرمربی رد شده است.
 
منتقدان شمشیربازی این روزها نام این فدراسیون به فدراسیون یزدی‌ها خطاب می‌کنند و می‌گویند پورسلمان تمام همشهری‌های خود را در این مجموعه مشغول به کار کرده است.
 
سفرهایی که تمامی ندارد!
پر واضح است که سفرهای توریستی رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، هیچ‌وقت تمامی ندارد و این افراد حاضر نمی‌شوند به سادگی از امتیازاتی چون ویزای شینگن و سایر مزایا، چه برای خود و چه نزدیکانشان بگذرند.
 
اما در حداقل‌ترین شرایط این انتظار می‌رود که متولیان ورزش کشور در آستانه بازی‌های المپیک 2024 پاریس مانع از این اتفاقات غیرحرفه‌ای شوند تا حداقل بودجه اندک فدراسیون‌ها خرج المپین‌ها شود.
 
جالب اینجاست که همگی این رؤسا در توجیهی غیرقابل باور مدعی می‌شوند که سفرهای پرتعداد آنها با پول فدراسیون نیست و آن را با هزینه شخصی یا از جیب نهادهای بین‌المللی خطاب قلمداد می‌کنند.
 
شعبانی‌بهار در پاسخ به چهار سفری که طی شش ماه به چین داشته گفته: از مجموع چهار سفر به چین، فقط برای یک مسابقه به شورای برون مرزی درخواست دادم و با هزینه فدراسیون راهی شدم. برای سه سفر دیگر نه درخواستی به شورا داشتم و نه ریالی از اعتبارات فدراسیون هزینه کردم. هزینه‌هایم از سوی میزبان تامین شده است.
 
عجیب‌تر از همه توجیهات پورسلمان است. او می‌گوید: هر جا توانستید سندی از سفرهای من پیدا کنید که با پول فدراسیون بوده، هر چه خواستید بگویید.من واقعا فوبیای پرواز دارم و به ناچار برای سفرهای کاری در پرواز می‌نشینم.بیشتر سفرهایم با درخواست سرمربی تیم ملی سابر بوده تا به تیم کمک فنی کنم.
 
این که رئیسی بگوید فوبیای پرواز دارد اما دست رد به هیچ سفری نمی‌زند، از دست رفتارهای نسنجیده و نامتعارفی است که معنایی جز فریب افکار عمومی را ندارد!
 
 بودجه بیت‌المال صرف ورزش شود
به هر شکل آنچه که از شواهد امر پیداست، تنها مقام بالادستی ورزش کشور که همیشه مخالف سفرهای بی‌مورد رؤسای فدراسیون‌ها بوده، محمود خسروی وفا است. مردی که به رغم حضور چهل ساله‌اش در ورزش هرگز علاقه‌ای به سفر نداشت و شعارش هم این بود که توریست به مسابقات نمی‌برد.
 
با همه اینها اما مخالفت خسروی‌وفا به تنهائی راه به جایی نمی‌برد. لازم است در این زمینه نهادهای نظارتی به این قضیه ورود کنند تا بودجه بیت‌المال صرف خود ورزش شود نه هزینه‌های نامتعارف!
 
در این رابطه شنیده می‌شود که برخی رؤسای فدراسیون‌ها با استفاده از باند رسانه‌ای قوی و تطمیع آنها، مانع از انتشار اخبار سفرهای جنجالی رؤسای مربوطه می‌شوند و به صراحت این موضوع را هم بیان می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها